Ja natuurlijk wilde ik die brede vensterbank in mijn erker. Een smalle is toch geen gezicht. Maar moet dat dan €300,00 extra kosten? Ze snappen toch wel dat dat er gewoon bij hoort. Dat is wel makkelijk verdiend zo. Je vraagt een klant gewoon wat en hoppa weer een bedrag bij de rekening op. Ik ben er helemaal klaar mee. Zo kan ik ze toch niet vertrouwen. Ik snap er helemaal niks van, dat het zo moet. Was ik er maar nooit aan begonnen.
Tina had een groot huis. Ze woonde op de eerste verdieping. Op de begane grond maakte haar inmiddels overleden man een prachtig atelier voor haar. Omdat het huis te groot voor haar werd, vroeg Tina me haar te helpen om het huis te verbouwen. Het atelier moest een klein appartement worden. Waar ze in haar eentje prima kon wonen. De twee bovengelegen verdiepingen ging ze verhuren wanneer het huis te groot voor haar werd.
Samen maakten we een plan. Gelukkig wist Tina precies wat ze wilde. Omdat haar budget krap was, moest ze keuzes maken. Maar dat ging prima omdat ze zo goed wist wat ze wilde. Ze besloot om zelf ook het een en ander te doen. Zo schrapte ze het schilderwerk uit het budget. Ik vertelde haar dat ze rekening moest houden met een aanzienlijk langere bouwtijd. Schilderen is bewerkelijk en als je het in je eentje moet doen, dan is dat wel een dingetje.
De aannemer ging voortvarend van start. We spraken een vaste prijs af voor het werk. Omdat er een technische omschrijving was, wisten we precies van elkaar wat er ging gebeuren. We waren goed voorbereid, er was een klik en de bouw ging voortvarend van start.
En toch ging het mis op enig moment. Toch raakte Tina even de mist in, of was het de aannemer die de mist in ging…
Het volgende gebeurde. Tina werkte hard mee aan haar verbouwing die, op dat moment, al de 4e maand in ging. En dat is heel vermoeiend. Helemaal als je dat gewoon naast je werkt doet. Na een dag hard werken bekeek ze het resultaat en voordat ze naar haar werk ging overlegde ze even met de timmerman.
Zo ook op die ene dag. Inmiddels waren we toe aan de afbouw van de nieuwe woonkamer. In de TO stond aangegeven dat er in de erker een smalle vensterbank zou komen. Gewoon net zoals die nu ongeveer was. De timmerman vond dat niet mooi. Je moet je voorstellen dat dit een ontzettend ervaren timmerman was, die echt alles kon maken! Een kunstenaar. Hij wist wat er in de TO stond, maar vond dat niet passen bij de stijl van het huis. DUS vroeg hij aan Tina, “Wil je een brede vensterbank?” en zei zij “Ja.” Maar wat hij niet vertelde, omdat hij dacht dat zij dat wel wist, was dat daar kosten aan verbonden waren. Het maakte geen deel uit van de prijs die we van tevoren afgesproken was. Door “Ja” te zeggen op deze vraag, in een moment van onbedachtzaamheid, gaf Tina opdracht voor meerwerk. Zonder dat ze er erg in had.
Tina was behoorlijk overstuur, €300,00 was veel geld voor haar. De timmerman vond het vreselijk en trok het zich erg aan. We losten het op met de aannemer, praatten het uit met de aannemer en kwamen uit met het budget.
Communiceren tijdens de uitvoering is van cruciaal belangrijk voor het succes van je verbouwing. Je moet scherp blijven. Op wat je zegt, op wat zij doen, op je budget en je planning. Het gaat makkelijk in het begin, maar hoe langer het duurt, hoe lastiger dat wordt. Daarom is het goed om met elkaar af te spreken hoe je met elkaar in gesprek blijft. Hoe vaak je overlegt en met wie. Hoe je omgaat met meerwerk en andere tegenslagen. Blijf daar scherp op! Tot en met de oplevering.